tirsdag 18. oktober 2011

Sluttinnlegg til "Hvordan motivere skoleleie elever ved hjelp av Vygotskys teorier?"

Tusen takk for kommentar på blogginnlegget!

Det å lese om Vygotskys teorier og erfare at det var et så pass godt samspill mellom hans teorier utarbeidet på 1900-tallet og mine egne erfaringer fra klasserommet over hundre år senere var særdeles givende. Av de grep vi lærere kan benytte er dette samspillet mellom lærer og elever også grundig dokumentert blant de ting som har effekt på økt læring hos elevene (Nordahl, 2010).

Sammenligner vi samfunnet og skolen på Vygotskys tid med dagens, er de ytre forskjellene enorme. Fra innføringen av «folkeskolen» i 1889 og 9-årig lovfestet skole i 1969 frem til i dag hvor vi har fått en digital revolusjon og en langt på vei selvpålagt obligatorisk 13-årig skolegang. Vi mennesker har derimot ikke endret oss så for oss lærere gir dette både nye strenger å spille på, men også utfordringer datidens lærerstand ikke trengte å forholde seg til. Dagens teknologi gir elevene mulighet til sosialt samspill som er alt annet enn læringsrettet. Ut fra egen erfaring vet jeg at dette virker forstyrrende på samspillet lærer/elev. Å oppfordre til «korrekt» sosialisering samt korrigere uønsket adferd, gjør egentlig Vygotskys teorier enda mer aktuelt for dagens skole. Hans lærings- og motivasjonssyn gir oss langt på vei det verktøyet vi trenger for å oppnå dette.

Det å skrive om Vygotsky i et blogginnlegg åpner for fullstendig frislepp i hvordan man velger å formidle temaet. Etter å ha lest de andres blogger må jeg si meg delvis enig i at en tydeligere struktur ville økt «sprengkraften» i teksten og rådet er noe jeg vil ta med meg videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar